Strona główna > Felietony,
Eseje, Przemyślenia > Lata 2012-2016
[52] 2016.10.11 Plus c'est gros...
Jacques Chirac, mer Paryża i późniejszy prezydent Republiki
Francuskiej, znany był z niewyparzonego języka oraz przeróżnych bon mot’ów.
W czasach, gdy był jeszcze merem Paryża, w jednej z rozmów z
dziennikarzami transmitowanej przez telewizję francuską, charakteryzując
mijającą się z prawdą retorykę polityczną Georges’a Marchais, ówczesnego
przywódcy francuskiej partii komunistycznej, użył powiedzenia: „Plus c’est gros, mieux ça passe” – „Im
to jest większe, tym lepiej przechodzi”. Jak wytłumaczył, powiedzenie to
pochodzi z jego rodzinnych stron, a stanowi rubaszną aluzję do tego, co odbywa
się w miejscu, do którego król chodzi piechotą. Miał tu na myśli ten znany fakt
psychologiczny, że paradoksalnie, im większe kłamstwo, tym łatwiej ono
przechodzi, gdyż przecież trudno jest przypuścić, aby to mogło być kłamstwem.
Normalni, pełni dobrej wiary i bezkrytyczni słuchacze kłamstw rozumują bowiem
podświadomie w taki sposób: jest przecież niemożliwe, aby to stwierdzenie,
wygłoszone przez tak poważną, eminentną postać i z taką pewnością siebie, mogło
być kłamstwem.
Georges Marchais miał zwyczaj, aby w prowadzonych z oponentami,
telewizyjnych (i nie tylko) dyskusjach politycznych, na poparcie swych
argumentów cytować natychmiast z pamięci dziesiątki rozlicznych danych
statystycznych. Po ich sprawdzeniu, okazywały się one w większości albo
fałszywe, albo w ogóle nie istniejące. Następnego dnia adwersarze publikowali
protest i sprostowanie, ale było już za późno: korzystne wrażenie o Georges
Marchais jako kompetentnym, dysponującym wielorakimi informacjami polityku,
poszło już świat i zagnieździło się w umysłach widzów. W rzeczywistości Georges
Marchais łgał jak z nut.
Zasada „Plus c’est gros, mieux
ça passe” nie jest współczesnym odkryciem.
Zasadą „Plus c’est gros, mieux
ça passe” posługiwał się notorycznie z jak najlepszym skutkiem Joseph
Goebbels, hitlerowski minister propagandy.
Zasada „Plus c’est gros, mieux
ça passe” była podstawowym narzędziem propagandy bolszewickiej. Była także
powszechnie stosowana przez reżimy totalitarne. Tak komunistyczne, jak i
nazistowskie.
Zasadę „Plus c’est gros, mieux ça passe” dyplomacja
dzisiejszej Rosji postkomunistycznej odziedziczyła po Rosji Sowieckiej.
Doprowadziła ją do szczytu perfekcji i stosuje ją systematycznie nadal z doskonałym
skutkiem.
Zasada „Plus c’est gros, mieux
ça passe” stosowana jest także aktualnie w Polsce. Widać wyraźnie, że jest
ona podstawową metodą i zasadniczym składnikiem propagandy stosowanej w totalnej opozycji, zapowiedzianej przez
ugrupowania, odsunięte przez naród od władzy w wyborach parlamentarnych 2015
roku.
Masz uwagi ?
– Napisz